ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ ΚΑΤΑΦΩΡΗ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ ΤΡΙΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΕΣ ΛΑΤΡΕΙΕΣ
ΚΑΤΑΦΩΡΗ ΠΑΡΑΒΙΑΣΗ
ΤΡΙΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ TOY ΔΡ. Γ. A. ΣΕΡΓΙΔΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΟΙΚΟΓΕΝ. ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ- ΚΕΡΥΝΕΙΑΣ ΣΤΗΝ 4Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΔΙΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΩΝ ΜΕΛΕΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΙΚΩΝ ΛΑΤΡΕΙΩΝ 6- 9 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2011 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Σεβασμιότατε, Θεοφιλέστατοι, Άγιοι Πατέρες, Κυρίες και Κύριοι,
Αποτελεί μεγάλη τιμή και ιδιαίτερη χαρά για εμένα, γιατί μου δίνεται η ευκαιρία να συμμετάσχω σ' αυτή τη Συνάντηση, που γίνεται στην ευλογημένη πόλη του Αγίου Δημητρίου και του Αγίου Αρσενίου, και να απευθυνθώ με σύντομη παρέμβασή μου σ' αυτό το εκλεκτό ακροατήριο. Συνάμα εκφράζω τις θερμές μου ευχαριστίες στους διοργανωτές για την πρόσκληση.
Οι καταστροφικές λατρείες, όπως γνωρίζουμε, είναι οργανώσεις των οποίων τα μέλη έχουν στρατολογηθεί με ανήθικα και παραπλανητικά μέσα, με απώτερο σκοπό την εξυπηρέτηση των καιροσκοπικών επιδιώξεων των ίδιων των οργανώσεων. Εμφανίζονται και καλύπτονται πίσω από διάφορα προσωπεία, όπως φιλοσοφικά, ψυχολογικά, προσωπικής αυτοβελτίωσης, τρόπου ζωής, θεραπευτικά, κοινωνικά, οικολογικά και πολιτιστικά. Εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη αδυναμία και φιλοδοξία, με θύματα, κυρίως, αλλά όχι πάντοτε, τα ευάλωτα άτομα.
Η δράση τους είναι πολύ ανησυχητική επειδή ο αριθμός τους αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο και επειδή αλλάζουν συνεχώς προσωπεία.
Οι λατρείες αυτές είναι παράσιτα μιας διεθνούς κοινωνίας, της οποίας οι θεσμοί και οι αξίες ολοένα διαβρώνονται. Ακόμα και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει ασχοληθεί με το πρόβλημα αυτό που ταλανίζει την ανθρωπότητα. Με τρία ψηφίσματά του το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το 1984,1 το 19962 και το 19983, αναγνώρισε ότι το φαινόμενο βρίσκεται σε πλήρη άνθηση υπό πολυποίκιλες μορφές, σ' ολόκληρο τον κόσμο, και ότι αποτελεί απειλή για τους κοινωνικούς θεσμούς, αλλά και για τα άτομα, κυρίως τους νέους. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κάλεσε με τα ψηφίσματά του τις κυβερνήσεις να δραστηριοποιηθούν και να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα. Στην Κύπρο, η Παγκύπρια Ένωση Γονέων με τη συνεχή και άοκνη βοήθεια του ειδικού επί του θέματος Θεοφιλέστατου Επισκόπου Καρπασίας κ. Χριστοφόρου και τη συνδρομή της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου και της Επιτροπής Νομικών, παρακολουθούν το πρόβλημα και, στο μέτρο του δυνατού, καθιστούν ενήμερο και ευαισθητοποιούν το κοινό.
Οι καταστροφικές λατρείες χρησιμοποιούν διάφορες μεθόδους για στρατολόγηση4 και μύηση5 των οπαδών τους, που όταν πετύχουν τον σκοπό τους, οι παγιδευμένοι με πλύση εγκεφάλου οπαδοί τους, χάνουν τη βούληση και την προσωπικότητά τους, γίνονται πειθήνια όργανα και εργαλεία άλλων, και τελικά αιχμάλωτοι ή όμηροι, χωρίς καν να το αντιλαμβάνονται, εφόσον αποκτούν την ψευδαίσθηση πως ό,τι τους συμβαίνει γίνεται για το καλό τους, και ότι ο μόνος ασφαλής και θεμιτός τρόπος ζωής είναι αυτός της ομάδας τους. Άλλοτε πάλι, και αυτό πολύ σπανίως βεβαίως, όταν τα θύματα μπορέσουν να διατηρήσουν τη βούλησή τους, και επιθυμούν να εξέλθουν από τη λατρεία, υφίστανται τέτοιο εκβιασμό ή εκφοβισμό, που και πάλι δεν μπορούν να το πράξουν, εκτός από εξαιρετικές περιπτώσεις. Τα θύματα συνήθως νομίζουν ότι είναι κύριοι της ζωής τους, όμως το τιμόνι της ζωής τους το κρατούν άλλοι, οι οποίοι τα οδηγούν, σιγά σιγά, προς μία μόνο κατεύθυνση, την εξυπηρέτηση των σκοπών της σέκτας.
Ανάλογα με την περίπτωση, με τη δράση μιας καταστροφικής λατρείας ενδέχεται να υπάρξει παραβίαση των ακόλουθων, μεταξύ άλλων, ατομικών δικαιωμάτων6:
(α) του δικαιώματος ζωής και της σωματικής ακεραιότητας, που κατοχυρώνεται από το άρθρο 7.1 του Κυπριακού Συντάγματος, από το άρθρο 5.2 & 5 του Ελληνικού Συντάγματος και από το άρθρο 2.1 της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).
(β) του δικαιώματος για σεβασμό και προστασία της αξίας του ανθρώπου, που κατοχυρώνεται από το άρθρο 2.1 του Ελληνικού Συντάγματος, που ρητά ορίζει ότι ο σεβασμός αυτός είναι η πρωταρχική υποχρέωση της Πολιτείας.
(γ) του δικαιώματος μη υποβολής σε βασανιστήρια ή σε απάνθρωπη ή ταπεινωτική τιμωρία ή μεταχείριση, που κατοχυρώνεται από το άρθρο 8 του Κυπριακού Συντάγματος και από το άρθρο 3 της ΕΣΔΑ.
(δ) του δικαιώματος για αξιοπρεπή διαβίωση, που κατοχυρώνεται από το άρθρο 9 του Κυπριακού Συντάγματος.
(ε) του δικαιώματος όπως το άτομο μη τελεί σε κατάσταση δουλείας ή υποτέλειας, που κατοχυρώνεται από το άρθρο 10 του Κυπριακού Συντάγματος, και από το άρθρο 4 της ΕΣΔΑ.
(στ) του δικαιώματος για ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, που κατοχυρώνεται από το άρθρο 5.1 του Ελληνικού Συντάγματος που αποτελεί γενικότερη έκφραση των δύο προηγούμενων δικαιωμάτων.
Αξίζει επίσης να γίνει αναφορά στη Σύμβαση για την Προστασία των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και της Αξιοπρέπειας του Ανθρώπου αναφορικά με την Εφαρμογή της Βιολογίας και Ιατρικής, που έγινε στις 4/4/1997, και έγινε μέρος του εσωτερικού δικαίου τόσο στην Κύπρο, όσο και στην Ελλάδα. Με το άρθρο 1 της Σύμβασης, προστατεύεται η αξιοπρέπεια όλων των ανθρώπων και εξασφαλίζεται η ακεραιότητά τους σε σχέση με την εφαρμογή της βιολογίας και ιατρικής. Με βάση το άρθρο 5 της Σύμβασης επέμβαση στο πεδίο της υγείας διεξάγεται μόνο μετά την ελεύθερη και ενημερωμένη συγκατάθεση του ενδιαφερομένου άτομου. Στην περίπτωση των καταστροφικών λατρειών, όχι μόνο αυτές παράνομα υπεισέρχονται στον τομέα της ιατρικής και ψυχολογίας, όχι μόνο δεν ενημερώνουν τα θύματά τους για τις συνέπειες των πράξεών τους, όχι μόνο τα απομακρύνουν από την Εκκλησία και τον Θεό, αλλά και τα εγκλωβίζουν, με δεσμεύσεις εχεμύθειας προς τη ομάδα, έτσι ώστε αυτά, είτε φοβούνται, είτε νιώθουν τύψεις ή ακόμα και ντροπή να ζητήσουν οποιαδήποτε βοήθεια, ιατρική, ψυχολογική, νομική, ποιμαντική ή ακόμα και να ζητήσουν βοήθεια από μέλη της οικογένειάς τους ή τους φίλους τους.
Θα πρέπει να υπογραμμισθεί ότι, όπως με τον θάνατο, έτσι και με την αποδόμηση της προσωπικότητας με τη οποία χάνεται η ελεύθερη βούληση, ουδέν άλλο ατομικό δικαίωμα μπορεί να ασκείται, εφόσον όλα τα άλλα ατομικά δικαιώματα εξαρτώνται από το αν το άτομο βρίσκεται στη ζωή και έχει ελεύθερη βούληση. Λ.χ. αν το άτομο δεν βρίσκεται στη ζωή ή δεν έχει ελεύθερη βούληση, τότε δεν μπορεί να ασκήσει το δικαίωμά του για ελευθερία λόγου και έκφρασης, το δικαίωμά του για ελευθερία σκέψης και θρησκείας, το δικαίωμά του για εκπαίδευση, το δικαίωμά του για σύναψη γάμου και δημιουργία οικογένειας, το δικαίωμά του για ιδιωτική και οικογενειακή ζωή, το δικαίωμά του για απόκτηση και απόλαυση ιδιοκτησίας, το δικαίωμά του για σεβασμό του απορρήτου της αλληλογραφίας του, το δικαίωμά του για ελεύθερη μετακίνηση, το δικαίωμά του για άσκηση επαγγέλματος, το δικαίωμά του ως προς το απαραβίαστο της κατοικίας του και, τέλος, το δικαίωμά του να προσφεύγει στο Δικαστήριο και να έχει δίκαιη δίκη. Αν πάλι του στερείται η βούληση, μπορεί να οδηγηθεί στο έγκλημα, ακόμα και σε ομαδικές αυτοκτονίες, βιασμούς, αιμομιξίες, κλοπές, τρομοκρατικές ενέργειες, κ.λπ., στερώντας άλλα άτομα των θεμελιωδών ατομικών τους δικαιωμάτων. Μπορεί επίσης να οδηγηθεί και σε εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας που προβλέπονται στο άρθρο 7 της Συνθήκης της Ρώμης και για τα οποία αρμόδιο είναι το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο της Χάγης.
Εκτός από την προσβολή της άσκησης των θεμελιωδών δικαιωμάτων των θυμάτων, προσβάλλονται και τα προστατευόμενα αγαθά, δηλαδή η ίδια η ζωή, η σωματική ακεραιότητα και η υγεία τους. Τα θύματα καθίστανται ανθρώπινα ερείπια στην κοινωνία και στην οικογένειά τους, εντελώς απομονωμένα από τον κόσμο, κλεισμένα μέσα στη σέκτα τους. Απολύονται από την εργασία τους, εξανεμίζεται η περιουσία τους, ξεχνούν ότι υπάρχει Θεός. Ακόμα και όταν δεν προσβάλλεται άμεσα η ζωή και η σωματική ακεραιότητα τους, όταν νοσεί η ψυχή τους, αρχίζει να νοσεί και το σώμα τους, αφού ψυχή και σώμα είναι αλληλένδετα.
Σε τελευταία ανάλυση, αυτό που οι καταστροφικές λατρείες κάνουν, είναι να ενεργούν παράνομα ως να είναι ψυχολόγοι, χωρίς βεβαίως να είναι ψυχολόγοι ή ιατροί. Έτσι, ενδεχομένως, διαπράττουν διάφορα ποινικά αδικήματα. Στο άρθρο 17 του Δεοντολογικού Κώδικα7, του Συνδέσμου Ψυχολόγων Κύπρου, προβλέπεται ότι «[ο] ψυχολόγος εκδηλώνει τον σεβασμό του για τον άνθρωπο και τα δικαιώματά του επιδεικνύοντας, στη διάρκεια της πρακτικής του, αντικειμενικότητα, αξιοπρέπεια, ευσυνειδησία και ψηλή συναίσθηση ευθύνης». Το άρθρο 18 του εν λόγω Κώδικα ορίζει ότι ο ψυχολόγος αποφεύγει οποιαδήποτε ενέργεια που μπορεί να βλάψει τον πελάτη του. Το άρθρο 20 ορίζει ότι ο ψυχολόγος δεν περιορίζει την αυτονομία, τη δυνατότητα πληροφόρησης ή την ελευθερία κρίσης ή απόφασης των πελατών του. Το άρθρο 2 1 ορίζει ότι ο ψυχολόγος αποφεύγει τη σωματική ή πνευματική καταπόνηση των πελατών του, χωρίς επιστημονική σκοπιμότητα. Το άρθρο 22 ορίζει ότι ο ψυχολόγος αποφεύγει οποιαδήποτε ενέργεια που θα μπορούσε να προσβάλει την αξιοπρέπεια του άτομου. Τέλος, το άρθρο 24 του Κώδικα ορίζει ότι ο ψυχολόγος δεν επιβάλλει ούτε υποβάλλει τις προσωπικές του απόψεις στους πελάτες του. Οι καταστροφικές λατρείες όχι μόνο παράνομα δρουν ως ψυχολόγοι, αλλά αυτό που κάνουν στα θύματά τους είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που προβλέπει ο Δεοντολογικός Κώδικας των ψυχολόγων.
Κλείνω με ρήσεις τριών μεγάλων ανδρών που αφορούν παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, τις οποίες θεωρώ ότι θα πρέπει να έχουμε καλά στον νου μας και να μας εμπνέουν όταν αγωνιζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε τις καταστροφικές λατρείες, που η πάλη με αυτές μοιάζει με την πάλη του Ηρακλή με τη Λερναία Ύδρα:
The world is a dangerous place to live, not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it (Άλφρεντ Αϊνστάιν).
Injustice anywhere is a threat to justice everywhere (Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ)9.
We have not taken the final step of our journey, but the first step on a longer and even more difficult road. I have discovered the secret that after climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb (Νέλσον Μαντέλα)10.
Τέλος, ας μην λησμονούμε ότι ο Κύριος θεράπευσε τους δαιμονισμένους και επέτρεψε να μπουν τα δαιμόνια στους χοίρους11.
1. Ημερ. 22/5/1984.
2. Ημερ. 29/2/1996.
3. Ημερ. 17/2/1998.
4. Όπως με βομβαρδισμό δήθεν ανιδιοτελούς Αγάπης στο θύμα, με υποσχέσεις ότι θα λυθούν όλα τα προβλήματά του και ότι θα έχει πνευματική και άλλη ανέλιξη.
5. Όπως με ειδικούς διαλογισμούς, νηστείες, δίαιτες και αγρυπνίες.
6. Βλ. επίσης Γ. Α. Σεργίδη, «Παραβιάσεις Συνταγματικών Ατομικών Ελευθεριών από Νεοφανείς Αιρέσεις και Παραθρησκευτικές Ομάδες, σε εκδ. Ενώσεων Γονέων Ελλάδος-Κύπρου, Καταστροφικές Λατρείες στο Φως της Ορθοδοξίας και Η νομική Αντιμετώπιση τους, Πάφος, 1996, σ. 243 κε.. του ιδίου. «Η Νομική Αντιμετώπιση του Διανοητικού Χειρισμού των Παιδιών στην Κύπρο από Ψυχο-Ομάδες, σε ιδίου, Μελέτες Κυπριακού Δικαίου, τόμ. 9ος (με τίτλο «Περιουσιακές Σχέσεις Συζύγων και Συμβίων & Άλλα Νομικά Θέματα»), σ. 556 κε.. του ιδίου «Θρησκευτική Ελευθερία, Άσκηση ή Κατάχρηση, σε εκδ. Παγκύπριας Ένωσης Γονέων, Α' Ευρωπαϊκή Συνδιάσκεψη, Καταστροφικές Λατρείες και Ψυχο-Ομάδες. Θρησκευτική Ελευθερία και Ανθρώπινα Δικαιώματα, Λεμεσός, 2000, σ. 79 κε.. του ιδίου, «Θρησκευτική Ελευθερία κατά το Άρθρο 9 της ΕΣΔΑ», σε εκδ. Παγκύπριας Ένωσης Γονών, Τεκμηρίωσις (Νομικό Δελτίο) Ιαν.-Ιούλ, ετος 1, τχ. 1/1998, σ. 8 κε.»
7. Λευκωσία, 1982.
8. Βλ. επίσης σημ. 9 post.
9. Letter from Birmingham Ήail, 16 Apr. 1963, in Why We Can't Wait 77, 79 (1964). O Μάρτιν Λούθερ Κίνγκ αναφέρει επίσης: "He who passively accepts evil is as much involved in it as he who helps to perpetrate it. He who accepts evil without protesting against it is really cooperating with it."
10. F. Meer, Higher Than Hope, London, 1999, p. 54.
11. Κατά Ματθαίο 8:2834.
Αναδημοσίευση από το περιοδικό της Παγκύπριας Ένωσης Γονέων «ΕΝΗΜΕΡΩΣΙΣ»
Αντιαιρετικόν Εγκόλπιον www.egolpion.com
Read more: http://www.egolpion.com/katastrofikes_paraviasi.el.aspx#ixzz2WfW0vqdp
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου