– 1 –
ΓιατίὁΘεὸς῎Εγινε῎Ανθρωπος;Τὸ᾿Απροϋπόθετον
τῆςΘείας᾿Ενανθρωπήσεως῾Οσίου Νικοδήμου τοῦ῾Αγιορείτου*
«Εὐδοκία καὶ προηγούμενον θέλημα
τοῦ Θεοῦ ἦν ἡ ᾿Ενανθρώπησις»
Τίλέγω;Πῶςνὰμὴχαρῇὁνοῦςὅταν στοχασθῇ πὼςτὸΜυστήριον
τοῦτο [τῆςἐνανθρωπήσεωςτοῦΘεοῦΛόγου] εἶναι τὸτέλος[ὁ
σκοπός, διὰτὸὁποῖον ὅλα τὰκτίσματα καὶἀπὸτοῦαἰῶνοςπροωρίσθησαν καὶἐν χρόνῳἐκτίσθησαν καὶνοητὰὁμοῦκαὶαἰσθητά Αὐτὸδὲδιὰκανὲν τέλος οὔτε ἀπ᾿αἰῶνοςπροωρίσθη
καὶἐν χρόνῳἐγένετο;Οὕτω γὰρ ὁαὐτὸςθεοφόροςΜάξιμοςἐν τῇἑξηκοστῇλύσει
τῶν ᾿Απόρων1, ὑψηγόρωςπάνυ θεολογεῖ
«Τοῦτό ἐστι τὸ μέγα καὶ ἀπόκρυφον μυστήρι-
ον· τοῦτό ἐστι τὸ μακάριον, δι᾿ ὃ τὰ πάντα συνέ-
στησαν, τέλος· τοῦτό ἐστιν ὁ τῆς ἀρχῆς τῶν ὄν-
των προεπινοούμενος θεῖος σκοπός, ὃν ὁρίζον-
τες εἶναί φαμεν, ῾῾προεπινοούμενον τέλος, οὗ ἕ-
νεκα μὲν πάντα, αὐτὸ δὲ οὐδενὸς ἕνεκα᾿᾿ 2. Πρὸς
τοῦτο τὸ τέλος ἀφορῶν, τὰς τῶν ὄντων ὁ Θεὸς
παρήγαγεν οὐσίας. Τοῦτο κυρίως ἐστὶ τὸ τῆς προ-
νοίας καὶ τῶν προνοουμένων, πέρας· καθ᾿ ὃ εἰς
τὸν Θεόν, ἡ τῶν ὑπ᾿ αὐτοῦ πεποιημένων ἐστὶν
ἀνακεφαλαίωσις. Τοῦτό ἐστι τὸ πάντας περιγρά-
φον τοὺς αἰῶνας, καὶ τὴν ὑπεράπειρον καὶ ἀπει-
ράκις ἀπείρως προϋπάρχουσαν τῶν αἰώνων με-
γάλην τοῦ Θεοῦ βουλὴν ἐκφαῖνον μυστήριον· ἧς
– 2 –
γέγονεν ἄγγελος αὐτὸς ὁ κατ᾿ οὐσίαν τοῦ Θεοῦ
Λόγος γενόμενος ἄνθρωπος· καὶ αὐτόν, εἰ θέμις
εἰπεῖν, τὸν ἐνδότατον πυθμένα τῆς Πατρικῆς ἀ-
γαθότητος φανερὸν καταστήσας, καὶ τὸ τέλος
ἐν αὑτῷ δείξας, δι᾿ ὃ τὴν πρὸς τὸ εἶναι σαφῶς
ἀρχὴν ἔλαβον τὰ πεποιημένα»3.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου