Οι "γνήσιοι"
Το 1924 στη χώρα μας, όπως ξέρουμε, έγινε η μεταρρύθμιση του εκκλησιαστικού ημερολογίου, η οποία δίχασε το πλήρωμα των πιστών της Εκκλησίας της Ελλάδος σε "ακαινοτόμητον" και "καινοτομούν". Οι πιστοί που δεν αποδέχθηκαν την καινοτομία, ονομάστηκαν "παλαιοημερολογίτες", ενώ οι πιστοί που την αποδέχθηκαν "νεοημερολογίτες". Δυστυχώς, ο διχασμός αυτός - για διάφορους λόγους που θα αναλύσουμε σε άλλα άρθρα - κρατάει μέχρι σήμερα.
Οι "παλαιοημερολογίτες" είναι γνωστοί και ως "Γνήσιοι Ορθόδοξοι Χριστιανοί" ("Γ.Ο.Χ." εν συντομία). Στο άρθρο αυτό θα παραθέσουμε στοιχεία σχετικά με τον όρο "Γνήσιοι" και θα δούμε πως ακριβώς προέκυψε και ποια είναι η αληθινή σημασία του, έτσι ώστε, αφενός μεν οι αδερφοί μας νεοημερολογίτες να μην σκανδαλίζονται και να ψάχνουνε αφορμές για να μην αποκόψουν την κοινωνία με τους οικουμενιστές, αφετέρου δε οι αδερφοί μας παλαιοημερολογίτες να μην βαυκαλίζονται και να μην αποδέχονται κακοδοξίες, όπως ότι αποτελούν ξεχωριστή "Εκκλησία της Ελλάδος" ή ότι τα Μυστήρια των νεοημερολογιτών ως μη γνησίων είναι δήθεν άκυρα.
Παραθέτουμε λοιπόν ένα ιστορικό άρθρο ενός εκ των ιδρυτών της "Ελληνικής Θρησκευτικής Κοινότητος Γνησίων Ορθοδόξων Χριστιανών" (1925), σχετικά με τον όρο "Γνήσιοι", άρθρο άκρως διαφωτιστικό και ενδεικτικό της εκκλησιολογίας που πρέσβευε η Κοινότητα εκείνη, εκκλησιολογίας που εκφράστηκε με σαφήνεια, από τον αείμνηστο Μητροπολίτη πρώην Φλωρίνης Χρυσόστομο Καβουρίδη (ελλείψει των Απάντων του Χρυσοστόμου σε ψηφιακή μορφή, συνιστούμε στον αναγνώστη άπαντα τα έργα των Αγιορειτών πατέρων μακαριστών ιερομονάχων Μαξίμου Αγιοβασιλειάτου και Θεοδωρήτου, που απηχούν την γνήσια άποψη του πρ. Φλωρίνης και θα τα βρείτε στις εξής σελίδες:
http://orthodoxihomologia.blogspot.com/p/blog-page_6455.html
http://orthodoxihomologia.blogspot.com/p/blog-page_20.html
http://www.orthodoxienstasi.com/Pages/omologia%20kai%20ekklisiologia.html )
http://orthodoxihomologia.blogspot.com/p/blog-page_6455.html
http://orthodoxihomologia.blogspot.com/p/blog-page_20.html
http://www.orthodoxienstasi.com/Pages/omologia%20kai%20ekklisiologia.html )
Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΣΚΡΙΠ στο φύλλο της 20ης Δεκεμβρίου του 1928 και το ανακαλύψαμε στην Ψηφιακή Βιβλιοθήκη Εφημερίδων και Περιοδικού Τύπου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος ( http://www.nlg.gr/digitalnewspapers/ns/main.html ). Ο αρθρογράφος υπογράφει με το ψευδώνυμο "Νομικός" και δεδομένου ότι η Κοινότητα είχε τουλάχιστον 3-4 δικηγόρους δεν μπορούμε να πούμε με σιγουριά ποιος ακριβώς είναι.
Πριν κλείσει το θέμα αυτό της διασάφησης του όρου "Γνήσιοι", αξίζει να προστεθεί ως συμπλήρωμα στο σημείο που αναφέρει ο αρθρογράφος (ότι "σκοπός της ιδρυθησομένης κοινότητος δεν θα ήτο μόνον η εμμονή εις το Ιουλιανόν ημερολόγιο"), αλλά και προς αναίρεση των απόψεων ότι οι παλαιοημερολογίτες δήθεν είναι χρονολάτρες και ότι αντέδρασαν μόνο για το ημερολόγιο, δύο ενδεικτικές φράσεις από άρθρο της ιδίας περιόδου, το οποίο δημοσιεύτηκε στις 25-12-1928 στην ίδια εφημερίδα από τον μαθηματικό Ιωάννη Αρνέλλο υπό τον τίτλο "Το ιερό καθήκον των Γνησίων" και έχει ως εξής: "οι "Γνήσιοι" λοιπόν... δέον να επεκτείνωσι τον αγώνα αυτόν υπερέκεινα του ημερολογίου". Γιατί όπως αναφέρει πιο πριν "μετ ου πολύ θα ευρεθώμεν προ νέου Συνεδρίου, σκοπούντος ή την ένωσιν των Εκκλησιών ή τουλάχιστον την προσέγγισιν αυτών".
Ας μην μένουμε λοιπόν στα ονόματα και στους χαρακτηρισμούς, αλλά στην ουσία, η οποία όπως περιγράφει ο άξιος υμνητής του αγώνος της θεαρέστου ενστάσεως π. Θεοδώρητος, βρίσκεται στο ότι
"ο αγώνας των Παλαιοημερολογιτών ήταν και είναι για την Ορθοδοξία. Η αλλαγή του εορτολογίου δέν ήταν μόνο μία καταπάτηση κανόνων. Ήταν η αρχή της κατεδαφίσεως των τειχών της Ορθοδοξίας, μιας κατεδαφίσεως που προετοιμαζόταν από την εποχή ακόμη του Θεοκλήτου Φαρμακίδη. Αν οι αγωνισταί της Ορθοδοξίας απεκλήθησαν Παλαιοημερολογίτες, αυτό οφείλεται στο γεγονός, ότι οι εχθροί της Ορθοδοξίας απεφάσισαν να αρχίσουν την ανατροπή της με την εισαγωγή του παπικού εορτολογίου. Αν είχαν αρχίσει από αλλού, άλλη θα ήταν τώρα η μορφή του αγώνος και άλλο το όνομα των αγωνιστών της Ορθοδοξίας, που σήμερα ονομάζονται Παλαιοημερoλoγίτες".
Έτσι ας μην μας απασχολεί σήμερα ποιοι και γιατί λέγονται "γνήσιοι", αλλά αν είμαστε εμείς όντως Ορθόδοξοι ή έχουμε πουλήσει την πίστη μας αντί πινακίου φακής...
Ας μην μένουμε λοιπόν στα ονόματα και στους χαρακτηρισμούς, αλλά στην ουσία, η οποία όπως περιγράφει ο άξιος υμνητής του αγώνος της θεαρέστου ενστάσεως π. Θεοδώρητος, βρίσκεται στο ότι
"ο αγώνας των Παλαιοημερολογιτών ήταν και είναι για την Ορθοδοξία. Η αλλαγή του εορτολογίου δέν ήταν μόνο μία καταπάτηση κανόνων. Ήταν η αρχή της κατεδαφίσεως των τειχών της Ορθοδοξίας, μιας κατεδαφίσεως που προετοιμαζόταν από την εποχή ακόμη του Θεοκλήτου Φαρμακίδη. Αν οι αγωνισταί της Ορθοδοξίας απεκλήθησαν Παλαιοημερολογίτες, αυτό οφείλεται στο γεγονός, ότι οι εχθροί της Ορθοδοξίας απεφάσισαν να αρχίσουν την ανατροπή της με την εισαγωγή του παπικού εορτολογίου. Αν είχαν αρχίσει από αλλού, άλλη θα ήταν τώρα η μορφή του αγώνος και άλλο το όνομα των αγωνιστών της Ορθοδοξίας, που σήμερα ονομάζονται Παλαιοημερoλoγίτες".
Έτσι ας μην μας απασχολεί σήμερα ποιοι και γιατί λέγονται "γνήσιοι", αλλά αν είμαστε εμείς όντως Ορθόδοξοι ή έχουμε πουλήσει την πίστη μας αντί πινακίου φακής...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου