ΔΙΑΛΟΓΟΣ κ. ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΑΝΝΗ ΜΕ ΤΟΝ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΝΟΥΝΗ ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΡΩΣΣΟΥ
ΙΕΡΟΜΑΡΤΥΡΑ ΚΑΙ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΙΛΑΡΙΩΝΑ
Νικόλαος Μάννης: Τυχαίνει και έχω τα Άπαντα του Αγίου Ιλαρίωνος, ενώ έχω μελετήσει και τον βίο και το έργο του (μάλιστα ετοιμάζω προς έκδοση την ελληνική μετάφραση ενός πολύ δυνατού αντιοικουμενιστικού του έργου). Σας πληροφορώ λοιπόν πως ο π. Ιωάννης Φωτόπουλος απέκρυψε πράγματα, διότι ως γνωστόν είναι κατά της Αποτειχίσεως. Σας πληροφορώ επίσης πως οι θέσεις του Αγίου Ιλαρίωνος δεν είναι ακριβώς αυτές που θέσατε στα συμπεράσματά σας.
Πρέπει να γνωρίσετε ακριβώς την κατάσταση στην Ρωσική Εκκλησία εκείνη την εποχή, για να κατανοήσετε πλήρως τις θέσεις του. Λίγη υπομονή και αδιάσειστα στοιχεία θα έλθουν να ταράξουν όχι μόνο τα νερά της αυθαιρεσίας, αλλά και την σκληρότητα απέναντι σε όσους μερικοί (και όχι η Εκκλησία) στιγματίζουν ως δήθεν "σχισματικούς".
Παναγιώτης Νούνης: Αγαπητέ κ. Νικόλαε Μάννη χαίρε! Εύγε για την καλή και εργώδη φιλοπονία σας στα περί των θεολογικών και πατερικών εκδόσεών σας. Ευχαριστώ για τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Επιτρέψτε μου μερικά ερωτήματα όμως. Τι πράγματα απέκρυψε ο π. Ιωάννης Φωτόπουλος; Ερωτώ διότι με ενδιαφέρει. Τι εννοείτε ότι ο π. Ιωάννης Φωτόπουλος
Παναγιώτης Νούνης: Ωστόσο, στο βιβλίο, όπου μετέφρασε ο π. Ιωάννης Φωτόπουλος καθαρά και ξάστερα τοποθετεί τον άγιο ιερομάρτυρα Ιλαρίωνα
Νικόλαος Μάννης: Αγαπητέ κ. Νούνη, ο π. Ι. Φωτόπουλος, και γενικώς οι περί τον π. Σαράντη Σαράντο Επιφανιακοί είναι εναντίον κάθε μορφής Αποτειχίσεως, την οποία θεωρούν δήθεν "Σχίσμα".
Υπό το πρίσμα αυτό προσπάθησε να παρουσιάσει και τον Άγιο Ιλαρίωνα. Θα σας δείξω όμως ακριβώς και με τεκμήρια, σε ποια σημεία του βιβλίου του έχει κάνει λάθος, μόνο που σας παρακαλώ να κάνετε λίγο υπομονή, διότι είμαι σε περίοδο μετακόμισης και τα βιβλία μου είναι σε κούτες. Ευχαριστώ για την φιλοξενία των σχολίων μου και την κατανόηση.
Παναγιώτης Νούνης: Κατ΄αρχάς δυσκολεύομαι να αντιληφθώ τον νεολογισμό «Επιφανιακοί», αν θέλετε σας παρακαλώ εξηγήστε μας τι σημαίνει αυτό. Ο π. Ιωάννης Φωτόπουλος και οι πέριξ του πατρός Σαράντη Σαράντου για ποιόν λόγο είναι εναντίον της ιεροκανονικής Αποτειχίσεως; Είναι υπέρ άνω των ιερών Κανόνων και της ιεράς Παραδόσεως της
Γιατί άραγε θεωρούν την διακοπή μνημοσύνου (ιερά Αποτείχιση) ως σχίσμα;
Αυτό το θεωρούν προπαγανδιστικά ΜΟΝΟ οι αρχι-Οικουμενιστές και μερικοί ψευδο-αντιΟικουμενιστές τού τύπου π. Βασίλειος Βολουδάκης.
Οι ιεροί Κανόνες προνοούν την ιερά Αποτείχιση και αυτοί οι καλοί και παραδοσιακοί κληρικοί την μέμφονται ως σχίσμα; Μπορείτε να μου επεξηγήσετε πιο αναλυτικά (μόλις μπορέσετε ασφαλώς) κ. Νικόλαε τι συμβαίνει με κάθε λεπτομερή ακρίβεια;
Παναγιώτης Νούνης: Να σας επισημάνω όμως αγαπητέ κ. Νικολάε Μάννη, ότι ειδικά στο σημείο της διδασκαλίας του ιερομάρτυρα Ιλαρίωνα, περί της ιεράς Αποτειχίσεως, ο π. Ιωάννης Φωτόπουλος δεν μου φαίνεται καθόλου ότι παραχαράττει ή αλλοιώνει την διδασκαλία της Εκκλησίας, αλλά μάλλον μου μοιάζει να καταθέτει με κάθε ακρίβεια την κανονική διδασκαλία περί της διακοπής του μνημοσύνου.
Ο άγιος Ιλαρίων δεν παρουσιάζεται δηλαδή ότι είναι εναντίον της κάθε μορφής αποτειχίσεως, αλλά είναι υπέρμαχος μάλιστα υπέρ της ιεροκανονικής αποτείχισης. Συνεπώς, μήπως υπερβάλλετε στην κατηγορία σας έναντι των κληρικών που κατηγορήσατε;
Ο Άγιος Ιλαρίων Τρόιτσκι αποδεικνύεται περίτρανα ως μεγάλος ομολογητής, αγωνιστής και απολογητής κατά των δύο σατανικών άκρων, που είναι η Αίρεση και το Σχίσμα. Πολέμησε το Σχίσμα του ρωσσικού Ιωσηφιτισμού (επισκόπου Ιωσήφ Πέτροβιχ) και το Σχίσμα της «ανανεωτικής Εκκλησίας» (βλέπε σήμερα «αναβαθμιστές θεολόγους»). Πολέμησε την αίρεση των Λουθηροκαλβίνων (Προτεσταντών και Παπικών). Πολέμησε την χιλιαστική και θρησκευτικο-φιλοσοφική αίρεση των «Θεοαναζητητών» (Μπογκοϊσκάτελστβο) κ.ο.κ.
Συνεπώς προσπαθώ να αντιληφθώ κύριε Νικόλαε Μ. πού και με ποιόν ακριβώς τρόπο ο π. Ι. Φωτόπουλος και οι συν αυτώ αλλοίωσαν την διδασκαλία του αγίου Αρχιεπισκόπου Ιλαρίωνα;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου