Το δόγμα, μια λέξη που αντιπαθεί ο σύγχρονος άνθρωπος, προυποθέτει
εμπειρία, και μόνο μέσα στην εμπειρία του οράματος και της πίστεως το
δόγμα φθάνει στην πληρότητά του και αποκτά ζωή. Και τα
δόγματα δεν εξαντλούν αυτήν την εμπειρία, όπως ακριβώς η Αποκάλυψη δεν
εξαντλείται στις «λέξεις» και στο «γράμμα» της Γραφής. Η εμπειρία και η
γνώση της Εκκλησίας είναι πιο περιεκτικές και πλήρεις από τη δογματική
της διακήρυξη. Η Εκκλησία δίνει τη μαρτυρία της για πολλά πράγματα που
δεν είναι μέσα σε «δογματικές» δηλώσεις αλλά μάλλον σε εικόνες και
σύμβολα. Η δογματική θεολογία δεν μπορεί ούτε να αποκλείσει ούτε να
αντικαταστήσει την κηρυγματική θεολογία. Στην Εκκλησία δίνεται η
πληρότητα της γνώσεως και της κατανοήσεως, αλλά αυτή η πληρότητα μόνο
τμηματικά και μερικά αποκαλύπτεται και ομολογείται. Γενικά, η
γνώση σ'αυτόν τον κόσμο είναι πάντοτε μόνο «μερική» γνώση, και η
πληρότητα θα αποκαλυφθεί μόνο στην Παρουσία - «ἄρτι γινώσκω ἐκ μέρους»
(«τώρα γνωρίζω μερικώς», Α´ Κορ. 13:12). Αυτή η «μή
πληρότητα» (η «ἀτέλεια») της γνώσεως είναι συνέπεια του γεγονότος οτι η
Εκκλησία είναι ακόμα σε «ἀποδημία», είναι ακόμα σε πορεία
«ἀποδημίας»...Εντούτοις, αυτή η «ἀτέλεια» της γνώσεώς μας εδώ και τώρα δεν εξασθενίζει τον αυθεντικό και αποδεικτικό χαρακτήρα της Εκκλησίας. Ο όρος της Χαλκηδόνας είναι ακριβώς ένας ορισμός εκείνης της αλήθειας που κατέχουμε εδώ και τώρα. Χωρίς
τους όρους των Οικουμενικών Συνόδων, που πάντοτε ακολουθούν τους
Πατέρες και την Αγία Γραφή, εκείνη η αλήθεια που αποκαλύφθηκε στο
Θεάνθρωπο, τον Ιησού Χριστό, θα ήταν παραποιημένη, θα
απειλούσε τη λύτρωσή μας, πράγματι, θα έπληττε αυτόν τον πυρήνα και την
καρδιά της οντολογικής πραγματικότητας της λυτρώσεως. Αυτοί οι όροι
είναι ζωτικό μέρος εκείνης της αλήθειας που κατέχουμε, και η συμβολή της
Βυζαντινής θεολογίας στους όρους και στη διασάφηση των όρων της
αλήθειας του Θεανθρώπου είναι ζωτική για τη ζωή της Χριστιανικής
πίστεως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου